- L’Assemblea General de la cooperativa ha aprovat els comptes del 2022, el primer exercici complet després de la fusió i un cop superada la pandèmia
- Tots els negocis de la cooperativa han crescut i s’ha assolit una reducció del deute del 73% en un any centrat en el canvi organitzatiu i en preparar l’Abacus del futur
Abacus ha tancat l’any 2022 amb una facturació agregada de 95,3M€ i uns excedents d’1,2M€, fet que ha permès construir les bases per completar la transformació d’Abacus i continuar creixent de forma sostenible i rendible. El del 2022 ha estat el primer exercici complet d’Abacus un cop consolidada la fusió amb Som i superada la pandèmia. Tots els negocis de la cooperativa han crescut i s’ha aconseguit una reducció de l’endeutament net de la cooperativa en un 73% en un any. Aquesta reducció s’ha aconseguit principalment a través de l’operació de sale&leaseback de la central logística que alhora ha permès generar recursos per reforçar el balanç i abordar altres despeses no recurrents de l’exercici.
Durant aquest any, s’ha estructurat l’activitat en cinc línies de negoci (Abacus Original, Abacus Educació, Abacus Editorial, Abacus Idea i Abacus Media), s’ha implantat el sistema d’incentius per venda a les botigues, i s’ha aprovat i posat en marxa del Pla Director de Sistemes 2023-2025, entre d’altres accions.
A Abacus Original s’ha recuperat l’activitat a botigues amb un creixement del 8% respecte 2021, trencant la tendència negativa dels últims anys, i del 18% a l’e-commerce. El negoci d’Educació també ha tingut una bona activitat comercial, tant pel que fa a la campanya de text com a l’activitat dels gestors comercials. Pel que fa a Abacus Media, la facturació ha estat condicionada per la caiguda de vendes i de subscripcions, que havien crescut de forma important durant la pandèmia, però ha estat compensat àmpliament pels bons resultats de la divisió de creació de continguts per empreses i institucions (Abacus Idea) que ha assolit un nivell de contractació rècord. El negoci d’Editorial ha superat en un 9,5% el 2021, ha tingut els llibres més venuts durant tot el 2022 en no-ficció, ha posat en marxa el segell infantil i juvenil Inuk, i ha iniciat els actes de celebració del centenari de la col·lecció Bernat Metge.
Durant l’Assemblea General, la presidenta d’Abacus, Maravillas Rojo, ha volgut destacar que “Abacus té passat, té present, però sobretot té un futur que ja estem construint”. Oriol Soler, codirector general, ha destacat que aquest 2022 “hem demostrat que Abacus té capacitat per créixer” i que “aquest creixement que hem començat a veure és el que ens ha permès iniciar projectes estratègics amb l’objectiu de ser cada vegada més útils a la societat”. Segons Salvador Garcia, codirector, “la prioritat del 2022 ha estat enfocar tota l’organització a fer créixer el negoci i afrontar tots els reptes per poder culminar durant el 2023 tot el canvi organitzatiu, tecnològic i financer que ha de portar a l’organització a garantir el seu futur de forma sòlida”.
Coincidint amb l'aprovació dels comptes del 2022, Salvador Garcia, codirector general d'Abacus, ha anunciat que acaba la seva etapa a la cooperativa, que deixarà formalment el proper 30 de juny per iniciar un nou projecte professional, després de tancar amb èxit el cicle iniciat fa dos anys arran del procés de fusió. Garcia ha estat una peça clau durant aquesta etapa per preparar l’organització i reforçar el balanç per poder afrontar els reptes de futur.