QUÈ ÉS EL CODI ÈTIC?
La cooperativa, en el marc de la seva actuació empresarial, és responsable davant els socis de consum, les escoles i altres clients que consumeixen els seus productes, dels quals n’és referent de confiança. Així mateix, la cooperativa és responsable davant els proveïdors, que han d'obtenir un benefici just, i davant les persones sòcies de treball i treballadores que fan possible el creixement de la cooperativa i el manteniment d'una bona reputació. També és responsable davant la comunitat en general donat l'impacte que té tota activitat empresarial i, en última instancia, davant els socis i sòcies que han de veure complides les seves expectatives socials, culturals i econòmiques. És per això que la cooperativa té l'obligació d'assumir els compromisos que recull aquest codi ètic amb tots i cadascun d'aquests col·lectius.
El codi ètic d'Abacus no només plasma el compromís de la cooperativa de complir amb tota la normativa local i nacional que li resulti d'aplicació sinó també els valors del cooperativisme, que n’inspiren l’actuació en tot moment, procurant revertir el major benefici possible als seus socis i a la societat en general, compartint la propietat i repercutint els beneficis tot ampliant l’impacte social.
Representa els compromisos que assumeix la cooperativa davant els grups d'interès, compromisos promoguts pels òrgans de govern i consensuats en Assemblea General, òrgan que expressa la voluntat de totes les persones sòcies de consum i de treball de la cooperativa.
QUI HA DE COMPLIR EL CODI?
Els valors i pautes de conducta que conté el codi resulten d'aplicació a tots els centres de treball d'Abacus en tot el territori espanyol i a totes les persones sòcies de treball i treballadores de la cooperativa, incloent la més alta direcció i els directors d'àrea, que han de conèixer i acceptar el seu contingut, comprometent-se’n al compliment i promoció.
Les pautes de conducta aplicables als tercers amb els quals es relaciona la cooperativa, així com les seves obligacions de compliment amb la cooperativa, es troben recollits en una altra norma, el codi ètic de proveïdors i altres tercers crítics.
COMPROMISOS DE COMPLIMENT D’ABACUS
Abacus es compromet a complir amb tota la legislació nacional i estrangera, en el seu cas, que li resulti d'aplicació, ja sigui en relació a la seva forma jurídica, pel desenvolupament de la seva activitat o en la relació que manté amb tercers.
Defensa dels drets dels consumidors
Abacus assegura la protecció dels consumidors abans, durant i després de l'adquisició dels seus productes, a través de la selecció dels proveïdors i fabricants de productes que ofereixen els majors estàndards de qualitat i seguretat, la utilització de mètodes de venda ètics, i d'un servei post venda que asseguri al client l'exercici dels drets que li reconeix la legislació vigent en aquesta matèria.
L’aportació de valor a partir de l’aplicació dels criteris propis de selecció de producte és clau en la construcció d’un perfil referent de confiança.
La protecció del consumidor dins d'Abacus adquireix una dimensió major que en altres organitzacions, ja que els nostres clients majoritàriament són, a la vegada, socis de la cooperativa, i per tant, els que fixen les línies directrius a seguir i participen activament en la presa de decisions a través de l'Assemblea General de socis.
- Dret a la protecció de la seva salut i seguretat. Els béns i serveis que Abacus ofereix als consumidors i usuaris es presenten de forma que no existeixin perills per la seva salut i seguretat.
- Dret a la protecció dels seus interessos econòmics i socials. Abacus utilitza mètodes de venda que, de cap manera, limiten la seva llibertat d'elecció, emprant clàusules contractuals clares, que contemplen tots els drets en la forma prevista en la normativa, tals com el mètode i termini de devolució dels productes.
- Dret a la reparació dels danys i perjudicis. A Abacus el consumidor té dret a la justa reparació dels danys i perjudicis patits degut a la compra o utilització de productes defectuosos, mitjançant procediments ràpids, eficaços i poc costosos.
- Dret a la informació i a l’educació. Qui compri productes d'Abacus té el legítim dret a disposar d'una informació adequada que li permeti conèixer les característiques essencials dels béns i serveis que se li ofereixen (naturalesa, qualitat, quantitat i preus) i efectuar una elecció racional entre béns i serveis competitius. A Abacus procurem transformar l’experiència de consum cultural, educatiu i de lleure per a que els consumidors i consumidores puguin actuar informats i siguin capaços d'escollir amb claredat entre els béns que se’ls ofereixen, essent conscients, a més, dels seus drets i responsabilitats.
- Dret a la informació i a l’educació. Abacus es compromet al compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal, especialment pel que fa a les comunicacions comercials i a la venda online, informant al comprador sobre els seus drets i el tractament de les seves dades de caràcter personal.
Protecció del medi ambient
Abacus no només es compromet al compliment de la normativa ambiental, que es dóna per suposat, sinó que va més enllà, comprometent-se a minimitzar cada vegada més el seu impacte ambiental. Per això fa el possible per reduir la generació de residus i augmentar la recollida selectiva, i per reduir el consum energètic de les seves instal·lacions i les seves emissions.
Concretament, la reducció de l'impacte ambiental es centra en:
- Gestió eficient de residus generats, procurant el reciclatge i la reutilització, en la mesura del possible.
- Reducció de les emissions de CO₂ principalment en el transport dels nostres productes des del magatzem fins als punts de venda, en el consum de paper i altres.
- Desenvolupament d’iniciatives per reduir el consum energètic en els nostres establiments e instal·lacions.
Respecte als drets de propietat intel·lectual i industrial
Els productes que Abacus ven en els seus establiments estan protegits per drets de propietat intel·lectual i industrial. Per tant, es compromet a posar tots els mitjans al seu abast per evitar que els productes que oferim als nostres clients vulnerin algun d'aquests drets.
Concretament, Abacus aposta per seleccionar adequadament els proveïdors que ofereixen major seguretat i qualitat en els seus productes, gaudeixen de bona reputació en el mercat i amb els que mantenim una relació de confiança recíproca.
Defensa dels drets de les persones treballadores
Les persones sòcies de treball i treballadores d'Abacus gaudeixen d'unes condicions laborals que es troben recollides en el Reglament de Règim intern i Pacte Laboral, i que milloren les condicions i drets que atorga l'Estatut dels Treballadors.
La cooperativa va més enllà en la protecció de les persones sòcies de treball i treballadores, prenent mesures principalment en els següents aspectes:
- Creixement professional
- Formació continua
- Conciliació entre la vida laboral i familiar
- Tolerància zero davant la discriminació
- Lluita contra l'assetjament laboral
Integritat en els negocis
La integritat és un dels valors principals d'Abacus, que és una cooperativa compromesa amb el servei als socis, clients i a la societat en general. Per tant, no tenen cabuda comportaments contraris a dita integritat, com poden ser:
- Qualsevol forma de corrupció pública o privada: a Abacus no s’accepta que cap persona sòcia de treball o treballadora influeixi o ofereixi cap tipus de compensació a funcionaris ni autoritats públiques, ni a directius o altres membres d'entitats privades per obtenir algun tipus d'avantatge en la contractació dels nostres productes i serveis. No es permet fer aportacions directament o indirecta a partits polítics en nom de la cooperativa.
- L'incompliment de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social: la cooperativa compleix estrictament amb la normativa fiscal i de la Seguretat Social, comptant amb assessorament d'experts externs en l'aplicació d'una política fiscal conservadora.
RESPONSABILITATS EN MATÈRIA DE COMPLIMENT
Els riscos de compliment es troben en l'activitat que desenvolupen tots i cadascun dels membres de la cooperativa, per tant, cada persona sòcia de treball o treballadora ha de ser conscient de quines son les seves obligacions en matèria de compliment.
Cal recordar que la forma en què actuem en el desenvolupament de la nostra activitat pot afectar a la imatge de la cooperativa, i que, per tant, la prevenció i detecció de pràctiques de risc és una obligació de tots. És per això que totes les persones sòcies de treball i treballadores declaren conèixer i acceptar el codi ètic, comprometent-se al seu compliment en el desenvolupament de la seva activitat.
És obligació de tots posar en coneixement de l’àrea de Compliment aquelles conductes inapropiades que coneguem o sospitem que es duen a terme, essent aquesta l'única manera de protegir a la cooperativa de potencials riscos legals.
Les responsabilitats de Compliment es basen en la prevenció, detecció i reacció davant de conductes que infringeixin les normes o estàndards ètics de la cooperativa i resideixin en tots i cadascun dels llocs de treball que ocupem a la cooperativa, encara que de forma diferent atenent al càrrec i funcions que es desenvolupin.
La direcció té les següents obligacions:
- Col·laborar activament amb l’àrea de Compliment en la detecció i avaluació de riscs de compliment.
- Suggerir mesures preventives o correctives de riscs de compliment relacionats amb la seva àrea.
- Procurar que el seu equip conegui quines son les seves obligacions de compliment i les compleixi.
- Donar exemple a l'equip no només adequant la seva conducta a les polítiques, sinó promovent la participació en les iniciatives de compliment.
- Atendre i gestionar conjuntament amb la persona responsable de compliment les consultes o dubtes de compliment que plantegin les persones sòcies i empleades.
La resta de persones sòcies de treball i treballadores tenen les següents obligacions:
- Comprometre's formalment al compliment de les polítiques i a la promoció dels estàndards ètics de la cooperativa.
- Actuar de forma alineada als valors i compromisos de compliment de la cooperativa, complint amb les polítiques que resultin d'aplicació a la tasca que duen a terme dins la cooperativa.
- Comunicar ràpidament al seu superior, a l’àrea de Compliment o a través del canal ètic, el coneixement o sospita que s'estan duent a terme conductes inapropiades en el si de la cooperativa.
- Participar activament en les accions que promogui la cooperativa per reduir riscs d'incompliment.
- Atendre a la formació en temes de compliment que estableixi la cooperativa.
CONSEQÜÈNCIES DE L’INCOMPLIMENT
Cal prendre consciència que actuar ignorant els valors de la cooperativa i al marge de les pautes de conducta del codi pot comportar danys greus a tercers i a la pròpia cooperativa, no només econòmics sinó també reputacionals, el que es tradueix en un perjudici per totes i cadascuna de les persones que en formem part.
És per això que la cooperativa sancionarà a aquelles persones que actuïn en contra dels valors i pautes de conducta d’aquest codi ètic, aplicant el criteri de tolerància zero davant els incompliments.
COM HEM DE PRENDRE LES DECISIONS?
En cas de trobar-nos davant de situacions que presentin dubtes en matèria de compliment, cal prendre les decisions seguint els criteris següents:
- La conducta va en contra dels valors i compromisos de compliment de la cooperativa?
- La conducta pot suposar un incompliment del Codi ètic o de les polítiques de la cooperativa?
- La conducta pot suposar un incompliment de la legislació?
- La conducta pot perjudicar la reputació de la cooperativa?
- La conducta pot perjudicar a un tercer?
- Tindria dificultats per defensar la conducta davant un superior?
Si contestem "SÍ" a alguna d'aquestes preguntes hem de demanar ajuda o assessorament.
ASSESSORAMENT EN MATÈRIA DE COMPLIMENT
La cooperativa posa a disposició de tots els seus membres les eines necessàries per afrontar les situacions en que es plantegin dubtes d'incompliment del Codi ètic, de les polítiques internes o de la legislació, instant a que, un cop fet el judici personal previ que s'exposa en l'apartat anterior, la situació es posi en coneixement dels següents responsables:
- DIRECTORS D'ÀREA i altres líders sèniors de la cooperativa.
- ÀREA DE COMPLIMENT per tot tipus de qüestions relacionades amb el Codi ètic, les polítiques de la cooperativa i el Sistema de Gestió de la qualitat en tota la cadena de valor.
- ÀREA DE PERSONES per aquelles qüestions relacionades amb la prevenció de riscos laborals, obligacions amb la Seguretat Social, condicions laborals, etc.
- DEPARTAMENT D'ADMINISTRACIÓ per aquelles qüestions relacionades amb la legislació aplicable.
CANAL ÈTIC
La cooperativa posa a disposició de tots els socis i sòcies de consum i de les persones sòcies de treball i treballadores un canal de comunicació amb la mateixa, a través del qual aquests poden informar d'aquelles conductes inapropiades que coneguin o sospitin que es duen a terme en el si de la cooperativa.
Las comunicacions hauran de dirigir-se al següent compte de correu electrònic: canaletic@abacus.coop
Les persones sòcies de consum i les persones sòcies de treball i treballadores haurà d'identificar-se en la comunicació, per tant, qui gestiona el Canal ètic aplica las mesures de seguretat necessàries per assegurar la confidencialitat del denunciant, comprometent-se a no divulgar la seva identitat a tercers durant el procés d'investigació, en especial, al denunciat i als superiors jeràrquics del denunciant, excepte en els casos legalment previstos.
La cooperativa prendrà les mesures necessàries per assegurar que els socis i sòcies de consum i les persones sòcies de treball i treballadores que comuniquin la comissió o possible comissió d'una pràctica inapropiada, no pateixin cap tipus de represàlia a conseqüència de dita comunicació. En cas que existís represàlia, aquesta podrà considerar-se com una falta molt greu d'acord amb al règim disciplinari de la cooperativa.
Aquest Codi ètic ha estat aprovat pel Consell Rector el dia 15 de Març de l'any 2018