- Amb el lema “Llegir, crear, jugar”, la cooperativa inicia el seu procés assembleari en un acte al Convent dels Àngels adreçat als socis i sòcies de consum
- Abacus tanca l'exercici 2022 anual amb una facturació històrica de 95,3M€
- Els socis de treball estan convocats a una assemblea preparatòria el proper 11 de juny que precedirà l’Assemblea General anual del proper 15 de juny
“Llegir, crear, jugar”. Sota aquest lema, Abacus ha presentat els projectes d’aquest 2023 als socis i sòcies de consum en un acte celebrat aquest vespre al Convent dels Àngels de Barcelona i que ha servit d’inici del procés assembleari anual per aprovar els comptes de l’exercici anterior i explicar els projectes d’aquest any. La trobada també ha servit per exposar els reptes presents i futurs de l’educació i la cultura en l’era de la intel·ligència artificial i com s’afronten des d’Abacus.
Els directors de les diverses àrees de negoci de la cooperativa han explicat les principals iniciatives i accions que es van desenvolupar durant el 2022. D’Abacus Educació s’han presentat nous projectes que es desenvolupen a RO-BOTICA, empresa que s’especialitza en la distribució i implantació de solucions tecnològiques de robòtica i programació per a ús educatiu, o la formació per a docents en continguts relacionats amb l’EdTech i l’aprenentatge STEAM a través, entre d’altres, de la plataforma Habilis. D’Abacus Media s’ha destacat la consolidació de les revistes i diaris de proximitat, però sobretot la incorporació de la plataforma TresC a la cooperativa. Abacus Original ha presentat el pla de renovació de les llibreries que també ha comportat una especialització dels equips que treballen a les botigues per oferir un millor servei al client. Abacus Editorial ha explicat els projectes relacionats amb els nous segells com Inuk, dedicat als infants, i els actes de commemoració dels 100 anys de la col·lecció Bernat Metge. Finalment, des d'Abacus Idea han recordat els diversos projectes audiovisuals que s’han desenvolupat així com els reconeixements en festivals de prestigi que s’han obtingut.
Aquests projectes lliguen amb l’eslògan escollit per aquest procés d’assemblees, “Llegir, crear, jugar”. Un lema que vol ser guia de present i futur de l’organització ja que segons el director general d’Abacus, Oriol Soler, “si llegim més, si creem més i si juguem més, serem més forts i útils a la societat”.
Maravillas Rojo, presidenta d’Abacus, ha estat l’encarregada d’obrir l’acte: “Ser capaç de renovar-se, de créixer i de continuar existint és el nostre repte i l’èxit del nostre projecte cooperatiu. Sabem que el propòsit d’una organització és molt important, però el que defineix el seu èxit és el seu llegat, el que s'és capaç de deixar a la societat”.
Abacus tanca el 2022 amb 95,3M€
El del 2022 ha estat el primer exercici complet d’Abacus un cop consolidada la fusió i superada la pandèmia. Abacus ha tancat l’any 2022 amb una facturació agregada de 95,3M€ i uns excedents d’1,2M€ (dades pendents d’aprovació a l’Assemblea General del 15 de juny).
Durant aquest any, s’ha estructurat l’activitat en cinc línies de negoci (Abacus Original, Abacus Educació, Abacus Editorial, Abacus Idea i Abacus Media), s’ha implantat el sistema d’incentius per venda a les botigues, i s’ha aprovat i posat en marxa del Pla Director de Sistemes 2023-2025, entre d’altres accions. “La prioritat del 2022 ha estat enfocar tota l’organització a fer créixer el negoci i afrontar tots els reptes per poder culminar durant el 2023 tot el canvi organitzatiu, tecnològic i financer que ha de portar l’organització a garantir el seu futur de forma sòlida”, ha dit el director general Salva Garcia.
Ha estat un any on tots els negocis han crescut i s’han preparat per continuar creixent. A Abacus Original s’ha recuperat l’activitat a botigues amb un creixement del 8% respecte 2021, trencant la tendència negativa dels últims anys, i del 18% a l’e-commerce. El negoci d’Escolar també ha tingut una bona activitat comercial, tant pel que fa a la campanya de text com a l’activitat dels gestors comercials. Pel que fa a Abacus Media, la facturació ha estat condicionada per la caiguda de vendes i de subscripcions, que havien crescut de forma important durant la pandèmia, però ha estat compensat àmpliament pels bons resultats de la divisió de creació de continguts per a tercers (Abacus Idea) que ha assolit un nivell de contractació record. El negoci d’Editorial ha superat amb escreix la facturació de 2021, augmentant també la quota de mercat dels nostres segells i amb la posada en marxa del segell infantil i juvenil Inuk.
L'operació de sale&leaseback de la central logística ha permès reduir l’endeutament net de la cooperativa en un 73% i alhora generar recursos per sanejar i reforçar el balanç, i abordar altres despeses no recurrents de l’exercici.
Un tast d’Ada Parellada inspirat en les portades del CUINA
L'acte d’aquest dijous vespre ha culminat amb un tast inspirat en sis de les portades de la revista CUINA del 2022 preparat per la xef Ada Parellada, col·laboradora habitual de la revista. Entre les tapes que s’hi han pogut degustar hi ha hagut un empedrat de mongeta amb escopinyes, un mos de base d'arròs fregit amb cremós d’alvocat i tàrtar de carbassó cru i llagostí cuit, un mini brioix farcit de samfaina amb picada d'alfàbrega, una mini tartaleta amb crema de formatge i tomàquets, i una cullerada de salmó en escabetx cítric i blat tendre. Les postres han estat les famoses galetes de la pastisseria Hofmann de Barcelona.
Properes convocatòries: 11 i 15 de juny
El diumenge 11 de juny se celebrarà l’Assemblea Preparatòria de Treball d’Abacus on s’abordarà el canvi organitzatiu que la cooperativa ha dut a terme aquest any alhora que es parlarà de la gestió econòmica d’aquest curs i es retrà comptes sobre els nous projectes que s’han desenvolupat i que han permès encarar el present i futur d’Abacus amb més ambició.
El procés assembleari culminarà dijous 15 de juny amb la celebració de l’Assemblea General anual, on s’han d’aprovar els comptes de l’exercici econòmic del 2022, entre d’altres punts. En aquesta assemblea es lliurarà una versió de la memòria del 2022 en format revista que permetrà explicar Abacus a tots els actors interns i externs d’una manera clara, breu i amena.