- La campanya “Guanyem un estiu lector” beneficia més de 35.000 infants i les seves famílies, proporcionant materials per fomentar la lectura durant les vacances
- Abacus hi col·labora oferint 10 subscripcions a la revista Petit Sàpiens, distribuint 3.000 kits lectors a les botigues i potenciant els espais de lectura a les llibreries amb recomanacions i activitats
- Durant l'estiu, els infants que no llegeixen poden perdre fins a un 30% del que han après durant el curs escolar
Per segon any consecutiu, Abacus col·labora amb la campanya “Guanyem un estiu lector”, liderada per la Fundació Bofill en el marc el programa Lecxit. Aquesta campanya, que beneficiarà més de 35.000 infants, proporcionarà materials i orientacions per fomentar la lectura durant les vacances, amb l'objectiu de mantenir l'hàbit lector i prevenir la pèrdua d'aprenentatges.
Durant la durada de la campanya, Abacus sortejarà 10 subscripcions a la revista Petit Sàpiens, distribuirà aproximadament 3.000 kits lectors (Carnet Lector i Orientacions per a la família) a les seves botigues, que potenciaran els diferents espais lectors de les llibreries alhora que organitzaran activitats relacionades perquè els més petits en puguin gaudir durant l’estiu. La presidenta d’Abacus, Maravillas Rojo, afirma que "per a Abacus, el foment de l'educació i la lectura són eixos prioritaris de la nostra activitat". Rojo afegeix que des de la cooperativa "tenim un ferm compromís en col·laborar amb aquelles mesures adreçades a millorar el nivell lector dels infants catalans”, sobretot si es té en compte la correlació directa entre aquest factor i el seu èxit educatiu, ja que s’ha demostrat que tenir un baix nivell de comprensió lectora dificulta l’adquisició de coneixements i habilitats en altres àrees curriculars.
La campanya també compta amb el suport d’altres organitzacions com Cavall Fort, el Consorci de Biblioteques de Barcelona, la Xarxa de Biblioteques Municipals i el Servei de Biblioteques de la Generalitat, i per primera vegada incorpora una activitat específica per a vincular els infants catalans a les biblioteques públiques.
Per què incentivar la lectura durant l’estiu
Les vacances d'estiu representen una època de descans i diversió en la qual molts infants tenen experiències fora de l’escola que els suposen un enriquiment personal. En canvi, per a d’altres les vacances poden significar un retrocés en el seu progrés acadèmic perquè no disposen d’un entorn estimulant. Segons recerques promogudes per la National Learning Association als EUA, els infants que llegeixen a l’estiu augmenten el nivell competencial en lectura, mentre que els que no ho fan pateixen una davallada considerable, que en alguns casos suposa un 30% dels aprenentatges adquirits durant el curs.
Aquesta proporció entre col·lectius lectors i no lectors es veu agreujada segons els diferents estrats socioeconòmics. En el cas de Catalunya, el 31% dels infants que tenen menys de 25 llibres a casa tenen una diferència de més d’un curs escolar respecte als que tenen més de 200 llibres a casa, que són només el 16% dels infants. La pèrdua d'aprenentatges durant l’estiu, doncs, afecta desproporcionadament els infants de famílies amb menys recursos, ampliant la bretxa existent en les seves habilitats lectores.