LISA és una web-sèrie de quatre episodis de curta durada que aborda diferents reptes narratius: una noia, autista i estudiant de mecatrònica, que s’enfronta al gran canvi vital que suposa deixar l’entorn familiar per fer realitat el seu desig de ser estudiant universitària. Aquest és l’eix central d’aquest projecte audiovisual d’Abacus cooperativa per a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) que apropa els més joves la realitat de les persones de l’espectre autista i de la necessària empatia que per percebre el món i les emocions de les companyes i companys autistes.
Aquest producte audiovisual posa el focus en un guió pensat per arribar als públics més joves i un format que vol facilitar que es comparteixin els continguts, on la difusió en xarxes és una part important per assolir els objectius. Encapçalat per les directores i guionistes Ingrid Santos i Raquel Barrera, es caracteritza per tenir una mirada atrevida i en clau d’humor que connecta amb els referents audiovisuals dels joves, per tal que s’hi sentissin representats, no només amb les trames o la realització, sinó també amb l’estètica, els continguts i el llenguatge.
La sèrie està protagonitzada per l’actriu i tiktoker Emma Cunill que, com la LISA, és una persona dins l’espectre autista. Cunill té com a coprotagonista a l’actriu Laia Fontàn, en el paper de Paula. Fontàn és una de les actrius més conegudes de la nova formada d’actrius catalanes i ha aparegut a les sèries Les de l’hockey (TV3), el programa Batalla Monumental (TV3), el musical Rent o la pel·lícula Appland.
“No soc Loser, soc Lisa”. Una campanya de sensibilització vinculada a la sèrie.
Partint del fil conductor de la web-sèrie, la integració d’un perfil autista en el món universitari, la campanya vol contribuir a revertir la percepció de les persones que s’han vist rebutjades dins d’un entorn social per ser i tenir respostes diferents del que és “normatiu” i socialment majoritari.
Per transmetre aquesta reversió social s’ha creat el concepte de “No soc Loser, soc Lisa”, representat també amb l’eslògan “Ni Loser ni Pelele” que es pot observar en alguns cartells destinats a un públic jove. L’objectiu és visibilitzar que les diferències són bones i que no obstacles que distancien la societat.
Una campanya per transcendir més enllà de les pantalles.
La campanya parteix d’un repositori web en el qual hi ha disponibles els quatre capítols de la sèrie i informació rellevant del projecte. Per altra banda, es compta amb una àmplia biblioteca d’imatges i vídeos adaptats a xarxes socials on els actors i actrius de la sèrie són els autèntics protagonistes. Destaca el fet que aquests apareixen fent el gest de la “L”, reconegut fins ara com el gest del terme “Loser” (perdedor).
La UVic ha volgut anar un pas més enllà en la implementació de la campanya de LISA, la web-sèrie, i ha convocat a influenciadors/es catalans/es perquè participin en un challenge a les xarxes (Instagram i TikTok) en el qual hauran de fer un vídeo seguint una coreografia mostrant primer, el gest “Loser” i, acte seguit, el gest universal “Okey” amb el polze amunt.
Finalment, també es publicaran vídeos relacionats tant amb la campanya com amb el rodatge d’aquesta. Una entrevista breu a la protagonista, vídeos “Making Of” del rodatge o de la sessió fotogràfica de la campanya, el teaser de la sèrie i altres peces audiovisuals preparades per acompanyar l’enorme valor docent i lúdic d’aquest projecte pioner de la UVic-UCC.
La primera coproducció entre una universitat i una productora audiovisual.
A l’equip professional de la productora d’Abacus s’hi van unir un equip d’estudiants del campus Vic de la UVic-UCC del grau en Comunicació Audiovisual i del cicle formatiu de grau superior en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius. Durant la producció cada alumne tenia un mentor de referència, d’aquesta manera el procés de realització servia perquè els estudiants visquessin, en directe, l’elaboració d’una sèrie amb la referència d’un professional a qui ajudar i a qui acudir per resoldre dubtes.
A l’equip de guió hi participava la mateixa Emma Cunill, que fa temps que ha desenvolupat aquesta mirada divertida i desacomplexada cap a l’autisme des del seu TikTok personal, i s’ha comptat amb l’assessorament d’associacions i entitats que treballen en favor de la plena incorporació de les persones autistes.