- La cooperativa neix amb uns fons propis de 35 milions d’euros i preveu arribar a unes vendes de 91 milions d’euros l’any 2021.
- La complementarietat de les activitats d’Abacus i Som permet mantenir l’ocupació i centraran l’esforç en afrontar els reptes de la digitalització i adquirir el volum suficient per poder ser competitius en un entorn on la dimensió cada vegada és més important.
En sendes assemblees generals celebrades ahir, dimecres 30 de juny, les cooperatives Abacus i Som han aprovat la fusió dels dos projectes cooperatius per afrontar conjuntament els reptes derivats de la digitalització i configurar el primer gran operador de l’economia social especialitzat en la creació i distribució de continguts culturals i educatius.
Han assistit a l’acte final en què s’ha celebrat la fusió el president de la Generalitat, Pere Aragonès, el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, i el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent.
Cooperativisme, massa crítica i lideratge
La fusió permet abordar amb garanties i des del lideratge el continu i accelerat procés de digitalització que està vivint la cultura i l’educació en tots els seus àmbits, des del model de creació, els nous suports, els hàbits de consum o la distribució.
La fusió també vol assolir una major massa crítica i la diversificació d’activitats necessàries per competir amb els grans grups resultants del procés de concentració que estan vivint les indústries culturals i de l’educació en els darreres anys. Un dels objectius de la cooperativa és afavorir la pluralitat, contribuint a dinamitzar la indústria cultural al nostre país.
Amb 48 establiments a Catalunya, València i les illes Balears i la botiga en línia, la nova cooperativa és líder en la comercialització de llibres i molt especialment en llibre infantil i juvenil, i actua en el camp de la creació de continguts amb projectes com les revistes Sàpiens, Cuina, Descobrir i Arrels, les editorials de ficció Amsterdam i no-ficció Ara Llibres, o la col·lecció de clàssics Bernat Metge de La Casa dels Clàssics. A més, és el primer distribuidor de béns per a la comunitat educativa, tant de material educatiu com de llibre de text.
La complementarietat d’ambdues organitzacions, que tot i operar en el mateix sector ho fan en àmbits diferents, no genera redundàncies en els llocs de treball per la qual cosa es mantindran totes les posicions des del moment de la fusió.
La sinergia: projectes en clau de futur
La direcció de la cooperativa fusionada es posarà immediatament en marxa per elaborar un pla estratègic que definirà les principals línies d’actuació de la cooperativa i que traçarà els objectius més immediats i a més llarg termini que han d’actuar com a tractors del nou projecte cooperatiu. Es preveu la seva presentació a finals de 2021.
L’experiència de compra dels usuaris; el gran potencial per oferir continguts culturals i educatius a una gran comunitat amb prop d’un milió de persones sòcies i de quaranta mil de subscriptores; la incorporació de la intel·ligència artificial en el tractament de les dades o l’aprofitament del potencial logístic són, entre altres, els aspectes que es treballaran en el nou pla estratègic de la cooperativa.
D’altra banda, s’inicia un treball per reforçar l’arquitectura de marques que utilitzen actualment Abacus i Som, que acabarà determinant el nom definitiu de l’organització. Mentrestant i fins a la presentació del nou pla estratègic es continuen utilitzant les mateixes marques que fins ara.
2020, un exercici difícil marcat per la COVID
En les Assemblees Generals, Abacus cooperativa i Som* la cultura de tots han aprovat els comptes referents a l’exercici de 2020, marcats pel sever impacte de la pandèmia.
Abacus cooperativa ha tancat l’exercici amb 64,41 milions d’euros de productes distribuïts, el que suposa un 25,8% menys que l’exercici de 2019. El resultat final net ha estat d’unes pèrdues d’1,1 milions d’euros, un resultat negatiu per primer cop en la seva història, i que ha estat a conseqüència del llarg període amb els establiments tancats o amb l’aforament limitat. Tot i les adverses circumstàncies viscudes, prop de 500.000 socis i sòcies han passat per algun dels establiments Abacus al llarg de 2020. Les inversions d’Abacus cooperativa aquest passat exercici han estat d’1,48 milions d’euros.
Cal destacar l’increment de les vendes via web, que han suposat més d’un 8% de les del total, i el notori creixement de les vendes per altres canals aliens, que han arribat al 5,8%. Els clars símptomes de recuperació han arribat al primer quadrimestre de 2021 amb una xifra de vendes que s’apropa a les registrades en el mateix període de l’any 2019.
Pel que fa a Som, la cooperativa ha tancat l’exercici de 2020 amb unes vendes per valor de 8 milions d’euros, el que suposa un lleuger creixement respecte l’any anterior i uns beneficis de 256.000 euros, amb més de 80 treballadors, dels quals 57 són socis i sòcies de treball.
La cooperativa fusionada està presidida per Maravillas Rojo, Miquel Àngel Oliva en serà el director general i Oriol Soler, el director d’estratègia i de negoci. Tanmateix, Abacus cooperativa i Som han acordat que la nova cooperativa fusionada continuï treballant com a membre del Grup Cooperatiu Clade per potenciar l’economia social com a una alternativa d’emprenedoria i per afavorir la intercooperació.
La presidenta de la cooperativa, Maravillas Rojo, ha afirmat que “vivim un moment on l’educació i la cultura han de ser cada cop més importants. En aquest sentit volem treballar des del cooperativisme, construint una organització econòmicament sòlida que actuï com a motor de la indústria de continguts en educació i cultura, que enforteixi l’economia social i contribueixi a la transformació social”.
Per la seva part, Jordi Creus, fins ara president de Som, ha assegurat que “és un moment històric per al món de la cultura, l’educació i el cooperativisme al nostre país, perquè estem assistint al naixement d’una nova organització fruit de la voluntat de dues cooperatives de caminar juntes”.