- Aquesta iniciativa s’ha fet en col·laboració amb la Universitat Ramon Llull i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya
- El projecte, que porta per títol “Objectiu: La Terra, com millorar-la des de l’espai”, s’ha basat en la formació en impressió 3D o en l’ús de robots educatius i de realitat virtual i augmentada
Dissabte passat, Abacus va cloure un curs pioner de capacitació en competència digital que, des del juliol de 2023, ha beneficiat més de 200 docents i 5.700 alumnes de centres educatius de tot Catalunya. La iniciativa, que duia per títol “Objectiu: La Terra, com millorar-la des de l’espai”, s’ha dut a terme en col·laboració amb la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC). Aquest curs ha format docents en l’ús de tecnologia com la impressió 3D, els robots educatius o la realitat virtual i augmentada, i els ha donat eines per tal que puguin introduir a l’aula nous recursos que els ajudin a millorar les metodologies d’aprenentatge.
La sessió de cloenda, que va tenir lloc a la Facultat de Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL, va comptar amb diferents conferències, taules rodones i espais per a l’experimentació al voltant de l’exploració espacial i la voluntat de millora del planeta. Hi van participar Santi Serrano, director del centre educatiu de robòtica Smart School de Lleida, col·laborador amb la NASA i jutge de la First Lego League; Carla Conejo, biòloga i cap de programes científics de la Fundació Catalunya La Pedrera, i Maria Martínez, investigadora postdoctoral al Departament de Geologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Sílvia Brandi, directora d’Habilis, la plataforma educativa d’Abacus, considera que es tracta “d’una iniciativa pionera que, a través de l’èpica de l’arribada a la Lluna i l’exploració de l’espai, ha permès als docents introduir la tecnologia per a la millora de l'aprenentatge a l’aula”. Brandi afegeix que “com sempre, l’objectiu que perseguim des d’Abacus és donar eines als mestres perquè puguin fer encara millor la seva tasca de mestres i ser-los d’utilitat en els reptes educatius actuals”.
Miquel Àngel Prats, professor titular de tecnologia educativa a la FPCEE Blanquerna (URL) i coordinador pedagògic del projecte “Objectiu La Terra”, esmenta que la iniciativa “ha estat una gran oportunitat a molts nivells: en primer lloc, per obtenir el nivell B2 de CDD del professorat; en segon lloc, per renovar i actualitzar el material i els recursos tecnològics a les aules; i en tercer lloc, per poder viure i experimentar un veritable projecte STEM a l’escola, on la tecnologia és el vehicle per a fomentar molts aprenentatges competencials”.
Per altra banda, Eva Aguiló, Cap d’Àrea Pedagògica de la FECC, destaca com aquesta iniciativa enllaça amb l’aplicació de la reflexió estratègica en l’àmbit pedagògic duta a terme els darrers anys per les escoles cristianes, “on es considera fonamental crear les bases d’una veritable cultura digital a l’escola, que inclogui l’ús responsable, ètic, crític, saludable i conscient, de les tecnologies, la personalització de l’aprenentatge i la promoció de la col·laboració i la innovació”.
El projecte “Objectiu: La Terra” ha rebut 500.000 euros de finançament del Departament d’Educació en la línia de suport als projectes de capacitació digital B2.