- El programa "EXTRA EXTRA!" ofereix tallers de rap amb IA, impressió 3D i programació de videojocs a nens i nenes d’entre 9 i 13 anys
- La cooperativa posa en marxa aquesta iniciativa en diverses ciutats de Catalunya i el País Valencià amb l’objectiu de socialitzar l’accés a activitats educatives en l’àmbit digital i artístic
Més de 5.000 nens i nenes d’entre 9 i 13 anys tindran accés gratuït a activitats extraescolars de creativitat digital i artística aquesta tardor gràcies a la iniciativa de la cooperativa Abacus. El programa “EXTRA EXTRA!” es posa en marxa arreu de Catalunya i del País Valencià amb l’objectiu de socialitzar l’accés a activitats educatives en l’àmbit digital i artístic, i assegura que la cultura i l’aprenentatge creatiu no siguin considerats un privilegi, sinó un dret. L’objectiu de la cooperativa és ser útil a les famílies, combatre la desigualtat i reforçar la cohesió del país.
Aquestes activitats extraescolars s’allargaran fins al 19 de desembre amb tallers setmanals gratuïts de dues hores. Durant aquestes sessions, els infants treballaran en grups reduïts i participaran en cinc reptes creatius que combinen la tecnologia i l’art. A través del rap i la improvisació musical amb intel·ligència artificial, el disseny i la impressió 3D, l'street art, la programació de videojocs retro i la creació de mems i emoticones, els nens i nenes resoldran aquestes reptes. Un cop finalitzat el curs, cada participant obtindrà una peça de roba personalitzada, resultat del procés d’experimentació i de l’aprenentatge compartit.
Les activitats es duen a terme en una estructura descentralitzada que permet que el projecte arreli a cada territori i enforteixi la xarxa comunitària. Concretament, les activitats es duen a terme en escoles, entitats veïnals i llibreries Abacus a Catalunya i al País Valencià. L’acompanyament dels participants és a càrrec d'un equip de cinquanta monitors i monitores que han rebut formació específica per promoure un ús de la tecnologia que sigui segur, creatiu i responsable.

La dimensió pedagògica és central per al projecte. Anna Rosenfeld, directora estratègica d’Abacus Educació, insisteix que “crear és una forma d’aprendre”, un dels eixos que defineixen el projecte col·lectiu d’Abacus. En aquesta línia, Gemma Grau, responsable del projecte, explica que la proposta vol transformar la mirada dels infants sobre la tecnologia: “no és només una eina, sinó un llenguatge per expressar-se i construir”. Grau afegeix que allò important no és la pantalla, sinó “la confiança que guanyen quan descobreixen que poden crear i innovar des de les seves pròpies idees”.
Aquesta iniciativa també reforça la vocació d’Abacus com a motor comunitari i la seva tasca de teixir comunitat i arrelar-se al territori per contribuir, des del cooperativisme, a la transformació social. Maria Truñó, membre del Consell Rector, assenyala que cooperatives creades per mestres i famílies, com Abacus, “exemplifiquen com es pot construir una xarxa de suport i solidaritat des del territori”. Per a Truñó, la xarxa cooperativa és clau perquè no només proporciona serveis o recursos, sinó que “genera vinculació, proximitat i capacitat d’identificar necessitats que sovint la societat ignora”. Rosenfeld afegeix que els models cooperatius i els comerços de proximitat “ofereixen un espai segur on les famílies troben suport, assessorament i acollida en moments de necessitat”, i que la seva preservació és una qüestió estratègica.
Amb aquesta acció, Abacus reafirma la seva vocació històrica de democratitzar la cultura i reduir desigualtats a través del cooperativisme. Truñó conclou que, davant el risc que les grans distribuïdores i les polítiques reaccionàries representen per a la diversitat cultural i lingüística i per al model educatiu públic, garantir extraescolars gratuïtes a 5.000 infants “no és només un projecte educatiu: és un compromís amb la justícia social i amb el futur de país”
