- La sessió inaugural del Festival Clàssics va tenir lloc al CCCB
- A la conversa, conduïda per Sira Abenoza, hi van participar la científica María Blasco, la química i teòloga Berta Meneses, la jurista Núria Terribas, i el físic i biòleg Ricard Solé
- Una exploració que connecta amb les grans qüestions de la vida i la mort a través de l’experiència, la ciència, la literatura, l'art i la filosofia
- La programació del Clàssics 2023 se centra en la immortalitat, el desig de perdurar en les nostres vides, en les tradicions que elaborem, en els projectes que impulsem
- Durant els mesos d’octubre, novembre i desembre, tindran lloc una vintena de propostes: diàlegs, lectures dramatitzades, concerts, espectacles performatius i una exposició
El Festival Clàssics, organitzat per La Casa dels Clàssics i Abacus, va inaugurar dimecres passat la seva cinquena edició al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), amb una taula rodona al voltant de la immortalitat, la temàtica central de la programació d’enguany. El diàleg va comptar amb la presència de María Blasco, Berta Meneses, Núria Terribas i Ricard Solé, moderada per Sira Abenoza. Una conversa íntima entre quatre participants amb punts de vista i experiències diverses sobre la vida i la mort, la immortalitat.
Sira Abenoza, directora de La Casa dels Clàssics, va obrir l’acte explicant com la idea d’immortalitat travessa la història de la mitologia, la literatura i, per tant, la humanitat i les seves dèries i obsessions. En relació als esforços tècnics que dediquem a aquest tema avui dia, la Doctora Maria Blasco va explicar el seu treball amb telòmers per allargar la vida dels ratolins que ha donat la volta al món i obre una via sòlida per allargar notablement la vida humana i va plantejar els escenaris de futur que això desperta. Sobre aquest punt, la jurista Núria Terribas va explicar quins reptes presenta des de la bioètica i el biodret aquesta nova situació, els drets i obligacions que això pot comportar, els dilemes ètics…
Entre mites, fragments de clàssics i quadres, Ricard Solé va resumir l’evolució del concepte mort i va explicar a la resta de participants l’existència d’éssers biològicament immortals, com les petites hidres. Berta Meneses va qüestionar la idoneïtat d’aquest allargar la vida i ens va explicar com de profundament humà era Ulisses en preferir la mort com a mortal a la immortalitat solitària i tot el que aquests clàssics ens poden ensenyar. Ens fa por morir o envellir?
Una vintena de propostes al voltant de la immortalitat
La taula rodona inaugural va ser el tret d’inici de la cinquena edició del Festival Clàssics, que enguany proposa una vintena de propostes culturals amb la immortalitat com a teló de fons. El cicle El Meu Clàssic, elaborat conjuntament amb la Institució de les Lletres Catalanes i la Fundació Joan Brossa - Centre de les Arts Lliures, presenta quatre mirades sobre l’eternitat en l’obra de Ramon Llull, Joan Maragall, Anna Murià i Anna Dodas. Quatre sessions úniques que combinaran presentació conceptual, lectura de textos i improvisació musical amb actors com Jordi Boixaderas, Lluís Soler, Mercè Arànega i Elena Terrats, acompanyats de músiques com Carola Ortiz, Lídia Pujol, Gemma Humet i Amaia Miranda. El cicle de diàlegs a la Sala Beckett ens convida a explorar en cinc converses el concepte de la immortalitat a través de la literatura, l’art, els mites, però també la ciència i la tecnologia modernes.
L’actriu Míriam Iscla i l’actor Pol López es posaran a la pell de Simone Weil i Friedrich Nietzsche, respectivament, a la Lectura de clàssics, organitzada conjuntament amb Temporada Alta. Sota la dramatúrgia d’Anna Punsoda i Victoria Szpunberg, pujaran en escenaris únics com la Sala Planeta i Catedral de Girona, l’amfiteatre anatòmic de Barcelona o l’Hospital de Campanya - Santa Anna. L’actor Francesc Orella s'acompanyarà del músic Rafel Plana en la lectura dramatitzada del text de Plató Defensa de Sòcrates a La Model, mentre que l’actriu Paula Blanco es reencarnarà en Pitó en una versió escènica del poemari homònim escrit per Guim Valls.
En el terreny musical, el concert Gilgamesh i l’anonimat anirà a càrrec de la formació musical The Ministers of Pastime, que comptarà amb un recital de fragments del poema de Guilgameix de la mà de l’actriu Laura Aubert. Raül Refree i la cantant maliana Rokia Koné presentaran un espectacle únic al Clàssics 2023, sota el títol La mística immortal. L’espectacle performatiu De Circe passant per l’Hades reviurà un dels episodis de l’Odissea amb la veu d’Anna Maluquer, la música de Montserrat Isanta i Marc Egea i els dibuixos i projeccions de Joma. El Clàssics 2023 també aposta per les arts visuals i durant el mes de novembre els Jardins de Palau Robert acolliran Les aventures d’Ulisses, una interpretació visual de l’Odissea de la il·lustradora Genie Espinosa. El festival també obre la programació a la ciutadania i convida a tothom a una marató de lectura pública compartida de la Ilíada al CCCB.