- El programa busca incentivar la lectura en infants de 3r, 4t i 5è de primària i amb especial èmfasi per aquells que no disposen d’activitats que estimulin els seus aprenentatges
- Abacus hi col·labora amb activitats de lectura durant tot l’estiu, 10 subscripcions anuals a la revista Petit Sàpiens entre les escoles que hi participen i la distribució del kit lector a les botigues
Aquest estiu, Abacus col·laborarà per primera vegada en la campanya ‘Guanyem un estiu lector’, liderada per la Fundació Bofill, i que té com a objectiu incentivar la lectura en temps de vacances entre els infants de 3er, 4rt i 5è de primària. El programa posa especial èmfasi en fomentar l’hàbit lector entre aquells nens i nenes que a l’estiu no disposen d’activitats que estimulin els seus aprenentatges.
La col·laboració d’Abacus consistirà en oferir 10 subscripcions anuals a la revista Petit Sàpiens entre les escoles que participen del programa, organitzar activitats de lectura durant l'estiu i distribuir del kit lector (Carnet Lector i Orientacions per a la família) en algunes botigues Abacus (Espai Abacus, Cornellà, Sabadell, Urquinaona, Badalona, Sants, Lleida, Tarragona, Sant Andreu, Manresa, Reus, Mataró, Sant Boi, Vilanova, Mollet, Igualada, Granollers, Vic centre, Figueres, Sant Cugat, Hospitalet, Terrassa, Vilafranca, Olot, Girona centre i Poblenou). La presidenta d’Abacus, Maravillas Rojo, afirma que "per a Abacus, el foment de l'educació i la lectura són eixos prioritaris de la nostra activitat". Rojo afegeix que des de la cooperativa "tenim un ferm compromís en col·laborar amb aquelles mesures adreçades a millorar el nivell lector dels infants catalans”, sobretot si es té en compte la correlació directa entre aquest factor i el seu èxit educatiu, ja que s’ha demostrat que tenir un baix nivell de comprensió lectora dificulta l’adquisició de coneixements i habilitats en altres àrees curriculars.
La campanya, que forma part del Programa LECXIT de la Fundació Bofill, es presentarà el 7 de juny amb un acte que comptarà amb la participació de Liz McChesney, assessora experta del Consell de Biblioteques Urbanes de Chicago i assessora de la National Summer Learning Association; la presentació d’experiències inspiradores internacionals i nacionals; i la taula rodona “Com garantim que els infants més vulnerables tinguin accés a oportunitats lectores en temps de vacances?” amb la participació de Montse Ayats, coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura; Nicolas Barbieri, expert en polítiques culturals i desigualtat; Mireia Manresa; Isabel Solé; Guadalupe Jover i Lara Reyes, directora de l’escola Francesc Aldea.
Per què incentivar la lectura durant l’estiu
A Catalunya, un 13,2% dels infants finalitzen la primària amb un nivell baix de comprensió lectora. Aquest problema s’agreuja encara més en els períodes llargs sense escola. Molts dels infants que tenen dificultats de comprensió coincideixen amb aquells que tenen pocs hàbits lectors i que a l’estiu llegeixen poc o gens perquè la seva relació amb el llibre se circumscriu només al centre educatiu.
A aquestes circumstàncies se’ls hi suma el fet que aquests perfils d’infants poques vegades tenen accés a activitats educatives i culturals a l’estiu. Per més del 80% dels infants provinents de contextos més vulnerables l’estiu suposa una pèrdua d’entre dos i tres mesos d’escolarització, que s’acumula any rere any. És a dir, aquesta desigualtat no només no es compensa amb acceleradors que permetin iniciar el setembre en igualtat de condicions, sinó que augmenta amb el temps.
Segons les dades de l'informe PIRLS (Estudio Internacional para el Progreso de la Comprensión Lectora) del Ministeri d’Educació i Cultura publicades aquest mes de maig, el nivell lector de l’alumnat català de 4t empitjora 15 punts en els darrers 5 anys, situant-se a la cua de l’Estat espanyol i d’Europa. Segons el mateix informe, la diferència en els resultats entre els infants més i menys vulnerables es manté. Els infants més desavantatjats obtenen una puntuació que els situa a més d’un curs per darrere dels més avantatjats. La desigualtat en els resultats per raons socioeconòmiques a Catalunya és inferior que en altres països, però no s’ha reduït en els darrers 5 anys.